söndag 3 juni 2012

Fakir

Har stått still så länge jag kan minnas. Nä men sedan i mars i alla fall. Gick ner bra under semestern i Thailand men gick upp det andra veckan och när vi kom hem. Min viktnedgång fallerar på mjölkprodukterna. Jag har vetat om detta men inte riktigt velat inse att det är så. Att ta bort mjölk i kaffet eller skippa ost och grädde har känts för sorgligt. Det har ju varit det som varit härligt med LCHF, just att kunna äta av detta utan att behöva oroa sig över vikten. Jag kör ju våglöst. Jag känner efter i kroppen hur jag går ner eller upp. Har ändå en målvikt uppsatt och dit vill jag gärna komma. När jag kommit dit vill jag säkert gå ner lite till. Man är blygsam med hur mycket man vill väga av olika anledningar tror jag. Först och främst för att man inte har en aning om hur det kommer att kännas. Man gissar. För det andra för att folk runt omkring direkt reagerar när det handlar om vikt och kost och oftast inte positivt. Det har jag fått lära mig under denna resans gång. Att gå ner i vikt och förändra sin livsstil är svårt att hantera av fler än du tror. Framförallt när du slutar med saker. Jag har slutat med kolhydrater och alkohol. De finns inte med mig längre. Jag har börjat med LCHF och motion för optimal hälsa och styrka, det vill ingen riktigt lyssna på. De vill hellre se mig som fanatiskt som inte tillåter mig njuta av livets goda. Livets goda är alkohol, godis, kolhydrater, cigaretter och att slöa på soffan. Låter mer som dödssynderna. Gud visste precis vad vi inte behövde.
Tillbaka till fakiren. Den här veckan har jag plockat bort alla mjölkprodukter och allt med kolhydratsinnehåll  för att se om det kan få fart på viktminskningen. Osannolika 6 cm  från lår, midja och höfter, har totalt trillat av den här veckan.  De första dagarna var lika jobbiga som när jag började med LCHF, men dag fyra blev bättre. Nu kör jag på så länge jag orkar och har lust, men minst en vecka till. Jag är hungrigare och har svårt att bli mätt, men skit i det. Nu är det de sista kilona som ska bort. Till vilket pris som helst.

3 kommentarer:

  1. Var med sonen på klassresa till en forntidsby. Arkeologen och guiden deklarerade stolt att när människor började äta spannmål förkortades livslängden eftersom den sortens mat inte var optimal för människor. Förmodligen var det gott med bröd och längre fram kom ju människan på att man kunde medicinera bort många av de sjukdomar som gav oss kortare livslängd en gång i tiden. Alltid bra att veta, vet inte hur många av 9-åringarna som uppfattade det bara...

    SvaraRadera
  2. Hej! Fick se din bloggadress på FB. :) Jag äter också lågkolhydratkost och har tagit bort mejeriprodukter sedan januari. Mår mycket bättre! Så om du vill gå gärna på min blogg, för jag har etiketten LCHF mejerifritt, där jag har samlat recept utan mjölk, grädde och cf... kanske du hittar något som passar dig! :) Kommentera gärna på min blogg du också! ;)
    Ska kika in hos dig mer och följa din blogg!
    Ha en fin fredag!
    kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade till oss! Vi kämpar på och kikar in på din blogg emellnåt vi också! Vi är nya i bloggvärlden, det tar tid av lära sig!

      Radera