söndag 24 juni 2012

Hur kunde det gå så långt ?

Jag är fyra år ungefär när jag minns att jag överäter första gången. Hos farmor och farfar. Mat,godis ,glass ,smörgås och varm choklad. Som tröst. Mamma och pappa skulle på semester och hur tröstar man en unge som grinar ideligen. Jo med godis såklart. Hela mitt liv har jag varit besatt av allt som innehåller socker. Ätit i vanvettiga mängder.Matvägrare var jag också. Kräsen som få. Levde på smörgås och hoppade helst över middagen. Godis har inte funnits så mycket hemma under min uppväxt. Det tillämpades lördagsgodis. Så länge jag bodde hemma var jag inte heller särskilt tjock. Det eskalerade när jag flyttade hemifrån. Egna pengar och eget hushåll. Vem orkar laga mat? Ingen som kunde kontrollera vad jag handlade eller inte. Smörgås på morgonen, pannkakor till lunch,trötthet och blodsockerfall som ett brev på posten sedan på eftermiddagen vilket resulterade i några chokladbitar. Du vet dom där 4:a för 10:- från Marabou. Efter jobbet skulle jag till stallet och då blev det ofta något på pressbyrån medan jag väntade på bussen dit. Ibland på hemvägen med.
Väl hemma var jag för trött för att laga mat och tog några smörgåsar. Snoddas med bregott och ost, som jag doppade i varm oboy eller te med honung. Oj så gott.
Sen klagade jag såklart på att jag var trött,tjock och aldrig lyckades banta. Ont i magen ,hudproblem och hål i tänderna hade jag också typ hela tiden.
Något annat jag gjorde hela tiden var att gå på viktväktarna. Perfekt att kunna äta allt och byta ut sina points mot valfria livsmedel. Tio kilo gick jag ner som mest genom att byta ut minst ett mål om dagen mot kokosbollar. Hungrig som få. Motionerade endast för att få extra points till att äta kebabrulle och choklad på helgen.
Hoppade över frukosten och gick på toa precis innan veckans vägning... Sorgligt att det höll på så länge och att jag misshandlade min kropp så fullständigt. Innan jag förstod att alla kolhydrater är dåliga för mig som är socker känslig. Att man kunde gå ner i vikt och må bra utan att räkna points , svälta sig med pulver eller ha koll på glykemisk index. Att riktig,äkta vanlig mat var det som kroppen behövde. Mat som kroppen genom evolutionen är skapt för.Det var det som var min medicin. Jag äter mig frisk. God, nyttig och hälsosam mat som jag äter när jag är hungrig. Jag behöver inga mellanmål eller bestämda tider, eftersom jag inte triggar mitt blodsocker. Jag äter när kroppen behöver det, och om jag lyssnar på den så äter jag också så mycket som den behöver. Svårt i bland att veta skillnad. Hunger,sug,mättnad och spymätt. Jag måste ideligen hålla en dialog med min kropp. Lyssna och känna efter, inuti mig. Varför äter jag. Hur känner jag mig när jag äter. Som överätare och sockermissbrukare är medvetenheten ett måste. Allt handlar om medvetna val. Tänk efter före. Före det går så långt som det gick för mig. Å så ännu en dekadens bild på tjockisen. På restaurang med cigg och drink . Förmodligen är jag spymätt redan men har ändå beställt in en kladdkaka deluxe extra allt. Jomenvisstserru!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar