söndag 24 juni 2012

Don´t diet start a riot!

Jag har ansvar för mina barns hälsa. Därför kan jag inte säga att det är ok att äta godis och skit hur som helst. Jag var som alla andra föräldrar för inte så länge sedan. Det köptes läsk och festisar. Godis och kakor. Jag tycker ändå inte att jag är strikt nog nu. När vi går bort äter de vad som bjuds. De tycker det är jättehärligt så klart, tills de tappar det och mår dåligt av sockret. Det blir så tydligt vad som händer med barnen när de äter socker nu. Innan kunde jag inte riktigt koppla ihop det med socker och godis, men nu! Hjälp! Speedade till tusen för att kascha en stund senare och mer godis och inte komma upp i samma nivå , krascha totalt. Känsliga i humör och hyperaktiva. Gråt och skrik. När mina barn hålls från socker är det mycket lugnare.
Det är värre för mina tonåringar som är uppväxta i mitt gamla liv. Där var allt ok. De kämpar verkligen för att anamma den nya kosten här hemma och det går väldigt bra. Sedan är det klart att de kanske äter mer strunt när de hänger med kompisar, men de får nycklarna av mig att äta en kost som gör dem gott. De känner sig piggare och vi pratar mycket om hälsa och om varför vi äter som vi gör.
Vi har lång väg kvar att gå. Jag vill ta bort brödet ur vår vardag helt och hållet. Problemet är egentligen inte så stort, mer än att vårt matkonto snart spränger alla budgetar i världen. Riktig mat kostar, massor!
Visst är det för jävligt att det ska bli en klassfråga. Det är redan en klassfråga. De som har dåligt med cash äter dålig mat. De kan inte handla ekologiskt eller välja att äta rena produkter när all processad skit är hälften så dyr. Precis som med cigaretter tjänar företagen pengar på de fattiga, unga och dumma. De som tror att man kan leva på Billy´s panpizza och läsk. Snälla, ge dina barn riktig mat! LCHF är INTE en bantningsmetod, det är ett sätt att leva. Det finns massor av duktiga LCHF'are runt om i stugorna, men sitt för all del inte vid matbordet och ät dig själv frisk medan barnen äter makaroner. De är värda så mycket mer och ger vi dem kunskapen om hur allt funkar, kan vi förändra deras framtid till det bättre.
Jag blir upprörd till max! Jag startar en revolution! Jag övertygar en efter en att det här är rätt väg att gå!
Vi tar maten tillbaka! Vi köper inte skiten de fyller diskarna med mer! Ge oss riktigt kött och riktiga grönsaker! Don´t diet, start a riot!

1 kommentar:

  1. mmmm...det ser gott ut!
    Och som sagt.....Ge barnen vad de behöver inte vad industrin tycker att de skall ha!

    SvaraRadera