tisdag 26 juni 2012

Tänkvärt

Vad handlar du för mat ? Billigaste möjligt? Eller väljer du eko, närodlat och svenskt?!
Det är så ofantligt viktigt vad vi stoppar i oss och vilka produkter vi använder oss av till städ och hygien. Hur de inverkar på våra kroppar och miljön.
Visste ni att en banan besprutas 40 gånger innan den är mogen och att arbetarna på plantagen i större utsträckning än andra är sterila och får olika cancer sjukdomar. Å så tror vi att bananer är nyttigt!
När man är en stor familj som vi är på sex personer så har man ett ofantligt högt matkonto. Så ibland får eko även här ge vika för billigt.
Jag brukar tänka så här, först och främst eko. Om det skiljer för mycket i pris så väljer jag svenskt.
Hos www.ekobestallarna.se köper jag kött och ägg bl.a. .
Annars har coop i sisjön en finfin avdelning med eko,krav och rättvisemärkta produkter. Störst i Sverige tror jag bestämt.
Något annat inom genren skrämselpropaganda är att 99% av alla tumörer innehåller parabener. Parabener är konserveringsmedel i skönhetsprodukter. Numera läser jag noga på alla innehållsförteckningar.
Vad du ska undvika är följande:
• Parabener
• Phataler
• Gluten
• Syntetiska färger
• Mineral oljor
• Petrolatum

Bra produkter har :
www.faithinnature.co.uk (finns hos bl.a. coop)
www.alternahaircare.com ( finns hos bl.a. Bellbox)
www.eleven.se ( har mycket giftfritt inom skönhet bl.a. Madara's deodorant som är den enda eko deodoranten utan parabener och aluminiumklorid, som dessutom funkar !
Ja herregud det är mycket att tänka på när allt ska vara ett medvetet val. Man gör som man vill såklart och så gott man kan.

3 kommentarer:

  1. Kan rekomendera Rosenseriens deo ...Den kör tom en av sönerna för att den hämmar svett lukten. När de bara hade dam varianten tog han en manligare doft utanpå ;)
    Men nu finns den även med "herrdoft"

    Inga parabener eller alluminiumklorid i den heller. Något dyr...men jätte dryg!

    SvaraRadera
  2. Faan oxo, bara en massa mineraloljor och parabener i mitt nödvändiga hårvax.... HJÄÄLP..

    SvaraRadera
  3. Thank you Nadja! Snart kanske folk vaknar. Det där med tumörerna visste jag inte, känns bra att vi är parabenfattiga :-D

    SvaraRadera