torsdag 21 juni 2012

Surdeg

Har idag fått äran att ta del av Lindas finfina surdeg från www.solhagastenugnsbageri.se de har kurser i konsten att baka bröd utan socker och jäst. Jag är riktigt dålig på att baka bröd, men vill hemskt gärna lära mig. Övning ger ju som bekant färdighet så då gäller det att sätta igång. Ska hon baka bröd nu idioten,hur LCHF är det tänker ni. Givetvis vet jag att riktigt bröd inte är LCHF och jag äter ju inte bröd. Men mina barn gör. Även om jag tror att LCHF är den bästa kosten för människan så är det svårt att hålla barnen på strikt LCHF kost. Om de ska äta bröd så vill jag ju att det brödet de äter ska vara av god kvalitet , utan socker och jäst och helst ekologiskt. För att få det jag vill så borde det bästa vara att baka själv,eller hur?
Enligt konstens alla regler så ligger surdegen nu nymatad i en glasbruk och bubblar. Steg 1 av Levain brödet ska göras redan ikväll och så hoppas jag kunna baka imorgon om allt går vägen med den lilla degen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar