fredag 29 juni 2012

Bröd död

Lite nya böcker. Började läsa Råsmart familj. En bok inriktad på att förändra familjer som är på fel spår ( läs, som de flesta har det) Stenålderskost för familjen. En del bra tips och idéer men spannmålsbiten och havremjölk känns inte som något som tilltalar mig och min familj.
Boken om löpning, Born to run är lika underbar som jag föreställt mig. Ja, jag söker också efter löpningens själ. Jag älskar att springa. Inser att det ger mig den ultimata frihetskänslan. Good Book
Sist men inte minst boken Brödberoende. Här snackar vi sanningar! Det vi egentligen vet om
Spannmål-främst vete- men inte låtsas om. Det här gör mig på allvar bekymrad. Vi är så duktiga här hemma men fortfarande har vi bekymmer med barnens frukost. Bröd. Förbannade bröd. Min främsta last i gamla livet. Vetet som gjorde mig svullen och trött.
Inte är det vettigt att jag ger mina barn detta? Nej. Jag måste hitta en lösning snarast. Finns det ett bröd som är ok att äta? Finns det mjöl som inte skadar? Enligt boken får vi leta oss tillbaka till vetets ursprung. Enkornsvete eller Emmervete! Vetets stamfäder innan man korsade fram det skadliga dvärgvete som förgör människors kroppar runt omkring oss.
Det finns att köpa. Det här kan kanske vara räddningen. Om jag kan baka med mjölet vill säga Det är inte så säkert. Hade gärna lagt upp en bild av ett bröd med anor från stenåldern....
De flesta LCHF bloggar dignar av vackra bilder på avancerade rätter och recept! Jag är rätt kass på att laga mat. Jag använder samma råvaror och kör på samma rätter. Jag är ingen expert i köket.
Men vem vet, kanske inspirerar min vanliga trista mat! Vi får hoppas!
Jag fortsätter läsa mina böcker och njuta av mitt nya smått surrealistiska liv.
I was born to run......

1 kommentar:

  1. Björn Donner Hoffmann20 juli 2013 kl. 05:31

    Bra inlägg på Din eminenta blogg...

    Jag undrar oxå var man kan få tag på mjöl av emmer/enkornsvete! Kinkigt värre...

    SvaraRadera