fredag 10 augusti 2012

Laddat

Att det ska vara så fruktansvärt laddat att jag valt bort mestadelen av kolhydrater i min kost.
Att jag dessutom inte endast gör det pga önskan av viktnedgång får ännu fler att klia sig i huvudet.
Jag har ändrat min livsstil och valt att äta lågkolhydrat kost för att min kropp mår bäst på det.
Jag tål inte för mycket kolhydrater helt enkelt eftersom jag är en sockermissbrukare. Kroppen ser ingen skillnad på bra eller dåliga kolhydrater, den skiter högaktningsfullt om jag äter godis,frukt,fiberpasta eller dinkelbröd. Allt som höjer mitt blodsocker triggar igång mitt sötsug. Ett obarmhärtigt sjukt sug i kroppen som jag måste stilla till vilket pris som helst.
Det beror varken på dålig karaktär eller vilja, det är ett missbruk som vilket som helst. Bara dom som är eller har varit där förstår och vet hur det är. Socker dövar ångest. Mat dövar ångest. Stänger in och täpper till.
Man behöver såklart inte vara tjock för att vara sockermissbrukare.
Det är en vanlig fördom. Man slutar inte heller helt tvärt att vara en missbrukare.
Det går i steg. Som en 12-stegs metod mot nya insikter och med nya redskap för att hantera sitt problem. Återfall finns,både stora och små. Det viktiga är att vara ärlig mot sig själv och acceptera sitt problem. Jobba aktivt mot en hållbar livsstil.
Det finns nyktra alkoholister som kan ta ett glas emellanåt utan att trilla dit. Kanske kommer jag dit i mitt tillfrisknande. Kanske gör jag det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar