måndag 20 augusti 2012

Chia

Chiafrön mina vänner is da shit!
Detta lilla livselixir till frö som använts sedan urminnes tider, av Azteker och Maya indianer.
Magiskt att ett sådant litet frö kan innehålla så ofantligt mycket näring.
Det är rikt på Omega-3, ALA,fibrer och protein.
Det hjälper dig att hålla blodsockret i balans, dämpar inflammationer och hämmar hjärt-kärl sjukdomar bl.a.
För dig som tränar hjälper chia fröna dig att bli mer uthållig,din energi booster helt enkelt.
Jag börjar morgonen numera med en chia smoothie som består av lite frön som får ligga i blöt några minuter, några hallon som jag mixar lite med ekologisk naturell yoghurt. Men bara lite så att det blir ett dricksglas fullt när allt är blandat ungefär.
Vill du så dra i en rå äggula också så är hela frukosten klar i ett svep.
Jag föredrar mitt ägg bredvid kokt eller stekt.
Lite kokosolja är gott i smoothien också.
Mums tycker till och med min lilla 5-åring som nyfiket prövar olika saker.

1 kommentar: