söndag 16 december 2012

Juletramset

Nu är det strax jul. Då ska man göra goa grejer. Baka och ha sig. Jag har många barn. Fyra närmare bestämt. De vill ha godsaker till jul och det ska de få. Men nu har jag bestämt att det inte blir något mjölbak i alla fall. Vi gör chokladsaker och lite knäck. Vägrar någonting annat!
Var i stan ett snabbt ärende. Julstaden Göteborg har dukat upp till julmys. Överallt den tunga lukten av socker. Doughnuts, spunnet socker godis i långa banor.... jag kväljer mig av lukten. Pratade med Nadja om det och hon säger samma sak. Man blir illamående. Lukten som finns vid doughnutsståndet , McDonalds, Subway och andra kedjor. Det luktar billigt socker och transfett! Bergis ska den vara lockande för sockerberoende. Det känns nästan som en tecknad film där man följer doften som i trans för att sätta i sig något slabbigt. Tyvärr funkar det säkert på många. När man är där jag är och har genomskådat livsmedelsindustrin och sockertramset luktar det så illa att man spyr!
I Brunnsparken är det värst. Där finns en kiosk som bara säljer söta saker. Stanken är så tung. Sedan är ju brunnsparken ett deprimerande ställe över huvud taget. Julhandlare,tiggare, narkomaner och turister. Hr vill man inte stanna. På sommaren är träden fulla av kajor som bajsar ner marken under träden. När det regnar luktar det fågelträck blandat med socker. Den doftblandningen kan bara finnas i helvetet.
Socker och mjöl är djävulen!
I år unnar jag mig inget extra för att det är jul. Lite chokladmousse kanske är lagom med grädde på!
Sedan kommer nyåret och då behöver jag inte bryta något nyårslöfte för jag har redan hållit förra årets! Fortsätter på samma bana!
Hälsan före allt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar